Het is feest! Het Potentieel Pakken (HPP) viert haar 5-jarig jubileum. Vijf jaar waarin we met passie en gedrevenheid hebben gewerkt aan onze missie om Nederland beter te laten werken.
12 juli 2024
Samen met onze partners hebben we al veel bereikt, maar we zijn nog láng niet klaar…
Terugblik op een bijzondere reis
Het begon in 2019, met de oprichting van HPP door Wieteke Graven. De missie was op dat moment het potentieel van vrouwen op de Nederlandse arbeidsmarkt optimaal benutten.
De aanleiding was helder: het rapport ‘Het potentieel pakken: de waarde van meer gelijkheid tussen mannen en vrouwen op de Nederlandse arbeidsmarkt’ van McKinsey & Company (2018) toonde aan dat de Nederlandse arbeidsmarkt het potentieel van vrouwen massaal onbenut liet. HPP pakte deze handschoen op en startte met vier ‘proeftuinen’ gericht op contractuitbreiding.
Inmiddels is de insteek van HPP doorontwikkeld: we focussen niet meer op alleen vrouwen, en niet alleen meer op contractuitbreiding. Het team is uitgegroeid tot 23 gedreven professionals die zich dagelijks inzetten om een verschil te maken.
Een greep uit de hoogtepunten:
- 2019: Oprichting van HPP met focus op vrouwen in de zorg.
- 2020: Presentatie rapport ‘De kansen rondom grotere deeltijdbanen in de zorg’.
- 2021: Lancering WerkUrenBerekenaar samen met WOMEN Inc. en het NIBUD.
- 2022: Pilot in het basisonderwijs, en HPP wordt onderwerp van Harvard Business Case.
- 2023: Uitbreiding naar de kinderopvang en thuisondersteuning.
- 2024: Start proeftuin in de schoonmaaksector.
Foto’s uit de begindagen van HPP
Talentenpool
Het team bestond in de ‘early days‘ uit vijf professionals, aangevuld met een pool van talenten die tijdelijk werden gedetacheerd vanuit hun werkgever, zoals PGGM, EY, Loyens & Loeff, PGGM, CZ, Zilveren Kruis en Rabobank.
Oprichter en voorzitter Wieteke Graven in 2020:
Roxan Stevens kwam als eerste teamlid in dienst, inmiddels is ze Lead Data & Analytics bij HPP:
De eerste versie van de website
Een van de eerste roostersessies:
De eerste informatieboekjes voor medewerkers:
Werken in coronatijd…