Medewerkers centraal bij nieuwe aanpak thuiszorg Careaz

In haar magazine besteedt zorgorganisatie Careaz aandacht aan initiatieven om de thuiszorg zo slim mogelijk in te richten. Waaronder het verandertraject met Het Potentieel Pakken.

Careaz staat voor een grote uitdaging: de groep ouderen in de Achterhoek groeit, terwijl het aantal verpleeghuisplekken gelijk blijft. Dit betekent dat de zorg steeds vaker thuis zal plaatsvinden.

Om de thuiszorg toekomstbestendiger te maken en de groeiende zorgvraag aan te kunnen, vindt Careaz het belangrijk dat medewerkers prettig en efficiënt kunnen werken. Dat betekent onder andere meer rust in de roosters en minder opkomstmomenten. Samen hebben Careaz en Het Potentieel Pakken hier de afgelopen maanden intensief aan gewerkt.

“In Borculo zijn we begonnen met vaste en soms ook langere diensten door de cliëntzorg in bloktijden in te plannen”, vertelt Geertje van Lindenberg, clustermanager Thuiszorg in het magazine. “We komen bijvoorbeeld niet meer om 8.00 uur tot 09.00 uur voor de ochtendzorg, maar tussen 7.00 en 9.00 uur. Deze werkwijze zorgt voor minder versnipperde diensten – en meer rust in de roosters van de thuiszorgmedewerkers.”

De aanpak

HPP en Careaz brachten in gesprekken met de medewerkers hun wensen voor gezondere en prettigere roosters in kaart. In dialoogsessies ontdekten collega’s onderling waarom ze bepaalde keuzes maken of overtuigingen hebben.

Vervolgens namen Careaz en HPP, samen met de teams, de roosters onder de loep in roostersessies. Op basis van data en feiten werden knelpunten in de huidige routes geïdentificeerd. Zo bleek bijvoorbeeld dat bepaalde routes te kort waren en dat medewerkers daardoor onnodig veel reistijd hadden. Samen met de medewerkers zijn praktische vervolgstappen afgesproken, waaronder het realiseren van langere routes.

En met positieve resultaten! Een team in Lichtenvoorde is hier deze maand mee gestart en heeft nu 8 diensten per week minder. Coördinator capaciteit Yvonne Bredie is enthousiast: “Medewerkers vragen zich echt af of dit werkelijkheid is en zijn zeer tevreden.”

In goede afstemming

Geertje van Lindenberg: “We leerden van de pilot dat het invoeren van de nieuwe werkwijze in goede afstemming met medewerkers moet plaatsvinden. In Lichtenvoorde pakten we het daarom anders aan. Hier hadden medewerkers door dialoogsessies vanaf het begin inspraak op de planning van de cliëntzorg en werkdiensten. We zien dat dit beter werkt en passen dit ook in Dinxperlo toe. Zij gaan voor de zomer ook werken aan het nieuwe rooster.”