Thuiszorgorganisatie BetuweZorg zag dat veel medewerkers worstelden met financiële zorgen. Denk aan; geen spaargeld, aanvragen voor voorschotten en stress. In plaats van traditionele oplossingen, zoals budgetcoaches, werkte BetuweZorg met Het Potentieel Pakken (HPP) aan een andere route.
In een pilot met HPP legde BetuweZorg de focus op meer uren werken én geldzorgen bespreekbaar maken.
Projectmanagers Lotte Sonnevelt, Gerco Middelkoop en teamcoördinator Joyce Wesseling delen hoe deze aanpak bijdraagt aan rust, vertrouwen en bewustzijn in de organisatie.
Waarom dit nodig was
In sectoren als zorg, schoonmaak en kinderopvang werken veel medewerkers parttime en verdienen ze vaak te weinig om financieel onafhankelijk te zijn.
Gerco: “Uit onze enquête bleek dat 25% van de medewerkers financiële stress ervaart. Dat is een grote groep, als je die hier allemaal op de parkeerplaats zou neerzetten, staat het hier bomvol. En 98% bleek niet financieel onafhankelijk. Dat was een enorme eye-opener.”
Recent onderzoek bevestigt dit beeld: slechts 7 op de 10 medewerkers spaart voor onverwachte kosten, en een derde gelooft dat meer werken hen financieel echt helpt.
De aanpak bij BetuweZorg
De sleutelrol van leidinggevenden
Leidinggevenden spelen een cruciale rol in het signaleren en bespreekbaar maken van financiële problemen. Binnen BetuweZorg worden teamcoördinatoren nu meer betrokken bij het financiële welzijn van hun teamleden. Ze kregen tips hoe ze gesprekken konden voeren en medewerkers konden doorverwijzen naar hulpmiddelen zoals de WerkUrenBerekenaar (WUB)*.
Bewustwording
Lotte ziet inmiddels de rol van de werkgever anders: “Ik ben me bewuster van hoe de situatie van een ander kan zijn. In je eigen bubbel hoor je het niet altijd. Nu kan ik sneller signalen oppikken. Als iemand om een voorschot vraagt, begrijp ik beter wat daarachter zit.”
Joyce merkt ook een verschuiving. “Ik dacht eerst: iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen financiën. Maar door gesprekken met medewerkers besef ik nu dat ik wel kan helpen door te luisteren en te verwijzen naar de juiste hulpmiddelen, personen en instanties.”
Open gesprekken met medewerkers
Er werden sessies georganiseerd om geldzorgen bespreekbaar te maken. Medewerkers gaven aan welke ondersteuning zij fijn vinden van hun werkgever.
Het gesprek aangaan over financiële onderwerpen ging makkelijker dan verwacht: “Wij als werkgever zien het vaak als een taboe, maar medewerkers zelf zijn opener dan je denkt”, zegt Gerco. Die openheid helpt om samen oplossingen te vinden.
Wat levert het op?
Minder stress, meer vertrouwen
Door financiële problemen bespreekbaar te maken, voelen medewerkers zich gezien en gehoord. Lotte: “Medewerkers denken bewuster na over hun keuzes, ook als ze minder willen werken. Ze ervaren dat ze bij een werkgever werken die zich om hen bekommert.”
11 van de 16 medewerkers gaven na een dialoogsessie aan dat ze nu makkelijker naar hun leidinggevende stappen met financiële vragen, bleek tijdens de eindsessie. “BetuweZorg biedt elke keer aan dat je het gesprek aan kan gaan. Dat kun je niet vaak genoeg doen, want het kan je wel over de streep trekken”, zei een medewerker na afloop.
Joyce: “Een medewerker kwam naar me toe om meer uren te werken. Ze wilde uit haar uitkering komen. Samen hebben we gekeken hoe ze de eerste stappen kon zetten.”
Meer bewustzijn in de organisatie
Financieel welzijn raakt alle lagen binnen de organisatie, van HR tot teamcoördinatoren. Een integrale aanpak, gericht op gezonde roosters, contractuitbreiding en open gesprekken, werkt. Alles grijpt immers in elkaar. Lotte: “We pakken het nu breder aan. Iedereen in de organisatie is bezig met verandering, van jaargesprekken tot het begeleiden van medewerkers.”
Lotte: “We hadden loonbeslagen en voorschotten wel intern in het beleid, maar nu delen we deze informatie ook met de teamcoördinatoren. Dat helpt hen een vinger aan de pols te houden en persoonlijker in te spelen op de situatie van medewerkers.”
Drie tips voor andere werkgevers
- Start het gesprek: Wees niet bang om financiële onderwerpen bespreekbaar te maken. Benader het met nieuwsgierigheid en zonder oordeel.
- Maak het concreet: Gebruik tools zoals de WerkUrenBerekenaar om inzicht te geven in wat meer werken oplevert.
- Ondersteun leidinggevenden: Zorg dat zij financiële kwetsbaarheid herkennen en bespreken.
Joyce sluit af: “Ga het gesprek gewoon aan. Veel medewerkers weten niet welke mogelijkheden er zijn. Als werkgever kun je hen de weg wijzen.”
*Met de WUB zien medewerkers direct wat meer uren werken oplevert, inclusief toeslagen en belastingen.