Een Harvard Business Case. Het klinkt indrukwekkend, maar wat houdt het in?
13 oktober 2022
Simpel gezegd is de Harvard Business Case een lesmethode van de Harvard Business School. Studenten verdiepen zich in een uitdaging waarmee een ondernemer ‘in het echt’ te maken heeft gehad.
Doel van de case study is niet om consensus te bereiken, maar begrijpen hoe verschillende mensen dezelfde informatie gebruiken om tot uiteenlopende conclusies te komen. Immers, als je de context begint te begrijpen, kun je ook de redenen begrijpen waarom die beslissingen zijn genomen.
In dit filmpje laat Harvard zien hoe zo’n college eraan toegaat:
HPP: Tapping the Netherlands’ Potential
In totaal verdiepten 80 Harvard MBA-studenten zich in HPP als businesscase. Zij bespraken op 12 oktober tijdens een college de systemische veranderingen in de Nederlandse deeltijdcultuur en de strategische uitdagingen waar HPP voor staat. Wieteke was te gast en kreeg het laatste woord om te reageren op de studenten.
De titel van de businesscase is ‘HPP: Tapping the Netherlands’ Potential‘. Het is een krachtig verhaal geworden, waar ook belangrijke spelers in het Nederlandse zorglandschap aan hebben bijgedragen (zoals het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, PGGM, en de bestuurder van zorgorganisatie Thebe, Agnes Klaren).
De case wordt formeel opgenomen in de Harvard Case Library, met een zogenaamd teachingplan, wat betekent dat universiteiten over de hele wereld de case kunnen gaan onderwijzen. Mogelijk wordt de ‘HPP case’ een vast onderdeel van het Harvard-curriculum en een aantal keer per jaar gedoceerd.
Dit is een ongelofelijk mooie erkenning voor HPP als organisatie en het werk dat we doen.
Screenshot van HPP als businesscase:
De Harvard Business Case bestaat inmiddels honderd jaar, bekijk hier een mooie tijdlijn.